Editor: Yvon Houssais

The Annales littéraires collection succeeds the service of the same name created in 1954 at the Faculty of Arts and Human Sciences of the University of Besançon. This collection presents a rich catalogue and is structured in about fifteen series, including four journals, supported by research teams covering largely the humanities and social sciences field.

1. Évans, à l’aube du Moyen Âge

Évans, à l’aube du Moyen Âge

Nathalie BONVALOT – Françoise PASSARD-URLACHER – Jean TERRIER (preface by) – 2019

This multi-disciplinary book investigates  two cemeteries, dating from the Merovingian up to the early Carolingian periods. It brings together a variety of studies which emphasize funeral practices, population and  christian expansion.

2. Couverture_Anderson-Migeot_Sujet-cause

Le sujet en cause

Patrick ANDERSON – François MIGEOT (edit. director) – 2019

The book is part of the sciences of language and, more particularly , of the didactics of languages and, more broadly, addresses the issuesz conveyed by the dominant discourse when it comes to teaching.

It brings together philosophical, socio-anthropolocical, psychoanalytic and political points of view, which focus on both didactics and linguistics.

From an an examination of the Council of europe’s proposals, which go beyond the strictly European framework, the authors question the instrumentalization of language and the disappearance of the subject.

3. Linguistique interactionnelle, grammaire de l’oral et didactique du français

Linguistique interactionnelle, grammaire de l’oral et didactique du français

Anne-Sophie CALINON – Badreddine HAMMA – Katja PLOOG – Marie SKROVEC Auteur – 2019

L’ouvrage pose différentes questions autour de la norme et des usages à l’oral, et aborde, sous différents angles, les liens entre la didactique et la linguistique. Au fil des contributions, toutes basées sur l’exploitation de corpus oraux, l’ouvrage problématise les enjeux de l’oralité en interaction et de son enseignement, en ciblant en particulier différents objets grammaticaux.

4. Dedans dehors

Dedans dehors

Karolina KATSIKA (edit. director) – 2019

The book brings together studies that analyze the window, as an object and a symbol, in literature and the arts (painting, photography, theatre, cinema, architecture).

5. Crime, Punishment and the Scots

Crime, Punishment and the Scots

Jean BERTON – Bill FINDLAY (edit. director) – 2019

How crime and punishment are defined and managed is central to our shared sense of humanity. And both accountability and fairness are at the heart of our concerns. Although the distinctiveness of the Scots’ relationship to crime and its punishment is well documented the aim of the present study is to analyse it as an aspect of Scottishness. In this modest contribution to research, political decisions, historical facts and cultural metaphors are reviewed from the archetypal character of Mary, Queen of Scots, to vibrant Tartan Noir, thanks to Laidlaw and his peers.

6. Formes et dispositions du texte théâtral du symbolisme à aujourd'hui

Formes et dispositions du texte théâtral du symbolisme à aujourd'hui

2019

This collective work examines the ways in which theatre is written from symbolism to the present day. Why do playwrights play on the space of the page? Is the project literary, poetic or dramatic?

7. La République jusqu’à la mort

La République jusqu’à la mort

Jean-Claude BARBIER – Marc-Olivier BARUCH (preface by) – 2019

This biography presents the dramatic personal and professional life of Alfred Golliard (1881-1944). Prefect of Jura (1934-1940), a radical dismissed by Vichy, he was an important member of the Cluny Resistance, deported and put to death by gas.

8. Beucler à l'affiche !

Beucler à l'affiche !

Myriam BOUCHARENC – Bruno CURATOLO (edit. director) – 2019

Le présent recueil s’attache à évoquer les différentes manières, contrastées, paradoxales, ambiguës parfois, mais toujours intenses, qu’André Beucler a eu de décliner le motif de « l’affiche », au propre comme au figuré, dans ses romans comme dans ses articles ou ses émissions de radio, que ce soit sur le ton de l’éloge ou du sarcasme. André Beucler (1898-1985) est en effet aujourd’hui plus connu du grand public pour avoir partagé l’affiche avec Jean Gabin (en tenue de spahi) dans le film de Jean Grémillon, adapté de son roman Gueule d’amour, que comme romancier-phare des Années folles. Entré en littérature en 1925 par la grande porte des Éditions Gallimard avec La Ville anonyme, ce jeune auteur du groupe des « moins de trente ans » enchaîne alors nouvelles et romans. Habité depuis toujours par la passion du cinéma, il cède bientôt aux séductions du journalisme et s’éprend au passage de la « fée Publicité ». Dès le début des années trente, son nom côtoie celui des stars de l’époque (Pierre Brasseur, Charles Boyer, Brigitte Helm…) sur les affiches des films auxquels il participe en tant que scénariste, dialoguiste ou coréalisateur, tandis que, dans les colonnes de Marianne ou même de Paris-Soir, il se fait un nom comme grand reporter.

9. Voltaire au service du roi

Voltaire au service du roi

Vincent COSSARUTTO – Edmond DZIEMBOWSKI (preface by) – 2019

Première étude détaillée de la participation de Voltaire à la campagne pamphlétaire consécutive à la « révolution » Maupeou de 1771, le livre nous fait découvrir un philosophe métamorphosé sur ses vieux jours en écrivain politique au service du roi.

10. Genèse des seuils

Genèse des seuils

Élodie BOUYGUES et France MARCHAL-NINOSQUE (texts collected by) – 2019

This volume of articles questiones the drafting process of paratexts, which are exclusively observed in this book, and in a pathbreaking way about the writers manuscripts, which are in the heart of the auctorial self-representation. The study of archives opens up as well an exclusive field of study, that researchers hadn't still explored, that of the « editorial genetic ».

Page:
  1. 1