Editor: Yvon Houssais

The Annales littéraires collection succeeds the service of the same name created in 1954 at the Faculty of Arts and Human Sciences of the University of Besançon. This collection presents a rich catalogue and is structured in about fifteen series, including four journals, supported by research teams covering largely the humanities and social sciences field.

1. Dedans dehors

Dedans dehors

Karolina KATSIKA (edit. director) – 2019

The book brings together studies that analyze the window, as an object and a symbol, in literature and the arts (painting, photography, theatre, cinema, architecture).

2. Crime, Punishment and the Scots

Crime, Punishment and the Scots

Jean BERTON – Bill FINDLAY (edit. director) – 2019

How crime and punishment are defined and managed is central to our shared sense of humanity. And both accountability and fairness are at the heart of our concerns. Although the distinctiveness of the Scots’ relationship to crime and its punishment is well documented the aim of the present study is to analyse it as an aspect of Scottishness. In this modest contribution to research, political decisions, historical facts and cultural metaphors are reviewed from the archetypal character of Mary, Queen of Scots, to vibrant Tartan Noir, thanks to Laidlaw and his peers.

3. Formes et dispositions du texte théâtral du symbolisme à aujourd'hui

Formes et dispositions du texte théâtral du symbolisme à aujourd'hui

2019

This collective work examines the ways in which theatre is written from symbolism to the present day. Why do playwrights play on the space of the page? Is the project literary, poetic or dramatic?

4. La République jusqu’à la mort

La République jusqu’à la mort

Jean-Claude BARBIER – Marc-Olivier BARUCH (preface by) – 2019

This biography presents the dramatic personal and professional life of Alfred Golliard (1881-1944). Prefect of Jura (1934-1940), a radical dismissed by Vichy, he was an important member of the Cluny Resistance, deported and put to death by gas.

5. Beucler à l'affiche !

Beucler à l'affiche !

(edit. director) – Myriam BOUCHARENC , Bruno CURATOLO – 2019

Le présent recueil s’attache à évoquer les différentes manières, contrastées, paradoxales, ambiguës parfois, mais toujours intenses, qu’André Beucler a eu de décliner le motif de « l’affiche », au propre comme au figuré, dans ses romans comme dans ses articles ou ses émissions de radio, que ce soit sur le ton de l’éloge ou du sarcasme. André Beucler (1898-1985) est en effet aujourd’hui plus connu du grand public pour avoir partagé l’affiche avec Jean Gabin (en tenue de spahi) dans le film de Jean Grémillon, adapté de son roman Gueule d’amour, que comme romancier-phare des Années folles. Entré en littérature en 1925 par la grande porte des Éditions Gallimard avec La Ville anonyme, ce jeune auteur du groupe des « moins de trente ans » enchaîne alors nouvelles et romans. Habité depuis toujours par la passion du cinéma, il cède bientôt aux séductions du journalisme et s’éprend au passage de la « fée Publicité ». Dès le début des années trente, son nom côtoie celui des stars de l’époque (Pierre Brasseur, Charles Boyer, Brigitte Helm…) sur les affiches des films auxquels il participe en tant que scénariste, dialoguiste ou coréalisateur, tandis que, dans les colonnes de Marianne ou même de Paris-Soir, il se fait un nom comme grand reporter.

6. Voltaire au service du roi

Voltaire au service du roi

Vincent COSSARUTTO – Edmond DZIEMBOWSKI (preface by) – 2019

Première étude détaillée de la participation de Voltaire à la campagne pamphlétaire consécutive à la « révolution » Maupeou de 1771, le livre nous fait découvrir un philosophe métamorphosé sur ses vieux jours en écrivain politique au service du roi.

7. Genèse des seuils

Genèse des seuils

Élodie BOUYGUES et France MARCHAL-NINOSQUE (texts collected by) – 2019

This volume of articles questiones the drafting process of paratexts, which are exclusively observed in this book, and in a pathbreaking way about the writers manuscripts, which are in the heart of the auctorial self-representation. The study of archives opens up as well an exclusive field of study, that researchers hadn't still explored, that of the « editorial genetic ».

8. Votre Faust mis en scène par Aliénor Dauchez, la création en partage

Votre Faust mis en scène par Aliénor Dauchez, la création en partage

Marion COSTE (preface by) – Jean-Yves BOSSEUR (postface by) – Laurence LEDIAGON – 2019

Marion Coste explains the work intitled Votre Faust, through the story of repetitions and representations on the staging of Aliénor Dauchez. She proposed to read the work as a learning of collaboration and of sharing.

9. Le temps

Le temps

Louis UCCIANI (edit. director) – 2019

This book offers an extensive overview of contemporary perspectives about philosophy through the classic question of time. It allowed us to clear understanding how joung researchers and also the more experienced one, renew these philosophical questions.

10. Couverture_Le langage, une pratique sociale_Canut

Le langage, une pratique sociale

Cécile CANUT – Félix DANOS – Manon HIM-AQUILI Auteur – Caroline PANIS – 2019

This book addresses language practices and shows that social transformations happen through language. It also offers concrete methods for the analysis of stylistic, interlocutive and discursive practices.

Page:
  1. 1