Le Paon d'Héra / Hera's Peacock n°11

Le Paon d'Héra / Hera's Peacock n°11

Le roi Lear

Florence FIX – Laurence Le Diagon-Jacquin (edit. director)
Emile Wennekes (preface by)

2018 – ISBN : 978-2-84867-625-8 – 194 pages – book size : 16*24 cm

Revue : Hera’s peacock

Serie : Notre catalogue

Availability: In stock

This product is in pre-order
until samedi 30 juin 2018.

20.00 €
OR
Summary

This eleventh number devoted to the rewritings of King Shakespearean Lear suggests questioning links of the sovereign with the power, with the paternal love, with the old age; in this multiple portrait, the music occupies a special place so much the fallen king inspired numerous artists.

 

Contents

Éditorial

Florence Fix (Université de Rouen-Normandie) et Laurence Le Diagon-Jacquin (Université de Franche-Comté, Besançon)

 

Préface

Emile Wennekes (Université d’Utrecht, Pays-Bas)

 

Régner et donner : Lear et le pouvoir

Leïr chez Geoffroy de Monmouth et Wace : le roi et la lignée

Yannick Mosset (Université Bordeaux Montaigne)

Le roi Lear : du potlatch au tsimtsoun

Jacques Poirier (Université de Bourgogne Franche-Comté, Dijon)

Avatars du roi Lear dans les romans hispano-américains du pouvoir

Cécile Brochard (Université de Nantes)

Lear d’Edward Bond : métathéâtralité et discours politique

Pierre Katuszewski (Université Bordeaux Montaigne)

 

Ne pas dire, ne pas voir : défaillances de Lear

« No more, no less » : chantage et formes du discours dans Le Roi Lear

Hélène Garello (Université Paris 1)

« Look with thine ears’ »: King Lear in silent movies

Michele De Benedictis (Université de Cassino, Italie)

Le comte de Gloucester et le roi Lear dans Théâtre/Roman (Aragon)

Reynald Lahanque (Université de Lorraine, Nancy)

Au royaume de Wells, Lear aurait-il pu être roi ?

Eléonore Quinaux (Université de Liège, Belgique)

 

Lear à l’épreuve de la musique, la musique à l’épreuve de Lear

En attendant Re Lear. L’impossible opéra de Giuseppe Verdi

Chantal Cazaux

Le Roi Lear de Shakespeare entendu par Felix Weingartner

Mariateresa Storino

Deux lecturesmusicales du Roi Lear : Les Ouvertures de Berlioz (1831) et Balakirev (1858)

Patricia Ruiz

La Grande Ouverture du roi Lear de Berlioz : un drame sans paroles

 Gaëlle Loisel (Université de Clermont-Auvergne)

 

Résumés/Abstracts

Author (s)
Florence FIX (edit. director)
Laurence Le Diagon-Jacquin (edit. director)
Emile Wennekes (preface by)
Les auteurs sont majoritairement des universitaires issus d’univers différents : littéraires, musicologues, historiens, historiens de l’art et du spectacle, spécialistes du cinéma, etc.
Readership
Music lovers, amateurs of literature, arts, cinema, history (story). Academics, students and teachers.
downloadable items
Support (s)
Université de Rouen-Normandie (laboratoire CEREdI)