- Summary
-
How do playwrights write for theater? Or, more precisely, how does the theatre text take up the space of the page? How is it arranged on paper? What form does it take?
The objective of this collective volume is to study the question of the layout of the dramatic text on a large span, from the end of the 19th century to today, in its multiple stakes. This perspective seems essential to tackle an extraordinarily rich period in theatre. By going beyond the traditional opposition of verse and prose in the beginning, it has made it possible to define new horizons in writing - and therefore in reading and representation. Nowadays, as in echo, there are countless examples of playwrights who exploit, in the publishing of their works, the typographical possibilities available with the widespread use of word processing.
The volume, mainly composed of monographic studies centred on French examples, proposes a problematized journey on this rich material, which has so far been little explored.
- Contents
-
Introduction
Persistance et réinventions du vers : du modèle académique à ses contournements
Le vers théâtral dans Chantecler
Bertrand Degott
Le théâtre sous l’emblème du mauvais vers
Armelle Hérisson
La réinvention du vers dans Le Château de Hans de Maurice Pottecher
Carole Rambaud
Le Huon de Bordeaux d’Émile Roudié face à celui d’Alexandre Arnoux : tradition poétique et particularités contextuelles
Caroline Cazanave
Expériences d’un vers libre au théâtre : un modèle poétique et rythmique
L’eumolpée et l’écriture poétique théâtrale de Joséphin Péladan – Proses lyriques de déclamation
Laure Darcq
À la recherche d’une écriture dramatique nouvelle : Le Roi Candaule par André Gide
Clara Debard
Le vers dramatique dans Le Bout de la route de Jean Giono : pertinence et intermittence
Adélaïde Jacquemard-Truc
Pour une prosodie de Michel Vinaver : le vers libre
Eric Eigenmann
La Marche de Bernard-Marie Koltès : les dispositions parallèles
Carine Rousselot
La « ponctuation blanche » dans J’étais dans ma maison et j’attendais que la pluie vienne de Jean-Luc Lagarce : du bredouillement au bruissement
Marianne Bouchardon
Effets de dispositions textuelles dans le théâtre à dominante monologale de Gilles Laubert
Pascal Lécroart
Les pièces monologales contemporaines ou comment faire respirer des écritures d’un seul souffle
Agnès Cambier
Jouer de la page et de la typographie : vers un modèle pictural et plastique
Les silences dans l’œuvre dramatique de Charles Péguy : procédé poétique, scénique ou écriture liturgique ?
Marie Velikanov
Le théâtre « activité de l’esprit » : texte, langage et graphie dans les théâtres dadaïste et surréaliste
Emmanuel Cohen
Le théâtre de Jean Vauthier : l’intrusion permanente d’un discours commentatif
Marie-Claude Hubert
Le théâtre de poésie en Italie (1960-1970) : le texte-dispositif
Stéphane Hervé
Le théâtre du survisible : Ciels de Wajdi Mouawad
Arnaud Bernadet
Table ronde : François Berreur, Henri Dalem, Guillaume Dujardin et Julia Vidit interrogés par Julia Peslier
Index des noms de personnes
Présentation des auteurs
Table des matières
- Author (s)
-
Pascal LÉCROART (edit. director)
- Readership
-
Researchers, secondary and higher education teachers, theatre and performing arts professionals, students, spectators, educated public
- Online
- Support (s)
-
ELLIADD