- Summary
-
This issue examines the production of critical knowledge in the social sciences of language. We first question the relationship that the academic field, marked by increased liberalization, maintains with its exterior. The texts that we then propose are confronted with discursive materiality, to see how, from concepts to corpora, it is possible to practice critical and political research in the social sciences of language. Finally, epistemological and methodological considerations complete this reflection, by presenting certain decolonial approaches, then by recontextualizing the challenges of so-called quantitative methods of analysis.
- Contents
-
Introduction
Le langage enragé. Resémantiser la critique en sciences sociales du langage.
Richard Guedj, Manon Him-Aquilli, Sandra Nossik, Camille Noûs
I. Perspectives politiques
Mon cliemployeur et moi, enseignante-chercheuse-correctrice. Analyse critique de l’exploitation néolibérale des ressources langagières
Caroline Panis
Critique, politique et engagement en dialogue
Quentin Boitel et Alexandre Duchêne
Présenter la sociolinguistique au grand public… et vice-versa
Maria Candea et Laélia Véron
II. Perspectives analytiques
Urgence (et utopie), en partant de discours sur l’Alya
Richard Guedj
Interactions, agentivités et catégorisations politiques dans les enquêtes sur les mariages mixtes en Belgique
Adam Wilson et Mieke Vandenbroucke
Décrire les énoncés du « Vrai Débat ». L’éthique fédéraliste des Gilets jaunes
Jacques Guilhaumou
III. Perspectives épistémologiques
Sinfree Makoni : Pour une nouvelle ontologie du langage
Cécile Canut, Mariem Guellouz et Sinfree Makoni
Une communication sans dialogisme. La colonialité du langage selon Gabriela Veronelli
Iris Padiou et Salomé Molina
La textométrie peut-elle casser des briques ?
Loïse Bilat, Emilie Née et Sandra Nossik
- Author (s)
-
Richard GUEDJ (edit. coord.)Manon HIM-AQUILLI (edit. coord.)Sandra NOSSIK (edit. coord.)Richard Guedj (Université de Paris/CERLIS), Manon Him-Aquilli and Sandra Nossik (both in Université de Franche-Comté/ELLIADD) are teachers and researchers in language sciences, more particularly in sociolinguistics and discourse analysis.
- Readership
-
Students and researchers in language sciences, information and communication sciences, social sciences.
- downloadable items
- Online
- Support (s)
-
Laboratoire ELLIADD (pôles DTEPS et CCM)