Couverture_Anderson-Migeot_Sujet-cause

Le sujet en cause

Mondialisation, didactique des langues et enseignement

Patrick ANDERSON – François MIGEOT (edit. director)

2019 – ISBN : 978-2-84867-670-8 – 182 pages – book size : 15x21 cm

Collection : Annales littéraires

Serie : Linguistics, semiotics and communication

Availability: In stock

13.00 €
OR
Summary

Wether in the form of eclecticism or in the form of what can be gathered under the emblem of the « all communicative », the « actional approach » or the skills approach, the discourses that feed the doxa of the field of education and language didactics (DLE) have gradually become part of the sphere of influence of neo-liberalism and its «  cotton language ». Correlatively, the DLE aims at developing one or more designs in which a series of procedures to be followed must make it possible to solve one or more tasks with a view to acquiring a know-how. This model, even if it does not refer to it, delimits a more or less univocal technical meaning that will be transmitted and takes root in what Dan Sperber and Deirdre Wilson (1986) called the « model of the code ». At the same time, the emergence of conceptions mainly developed around the Council of europe’s proposals have, since the 1990’s, implemented an intrumentalization of the language and, on the other hand, presided over the disappearance of the subject as constituent element of the act of learning. This book therefore tries to deconstruct the dominant discourse and question the didactics of languages and, more broadly, teaching in europe - in their speeches and in their practices - on the conception of the subject they convey, by convening historical, socio-anthropological, philosophical, psychoanalytical and political points of view, centered on objects specifically related to didactics, educational policies, linguistics.

Contents
Introduction

Patrick Anderson & François Migeot

UNE PROBLÉMATIQUE

LA DIDACTIQUE DES LANGUES ET LA DISPARITION DU SUJET
Mort du sujet, mort de la langue
Patrick Anderson 

PREMIÈRE PARTIE

DISSOLUTION DE LA LANGUE ET DU SUJET : FONCTIONNEL, ACTIONNEL, CO-ACTIONNEL & CO

Situation du FLE au Brésil :entre héritages et post-modernité
Marie José Coracini
 
Interrogation sur l’instrumentalisation de la langue étrangère dans la DLE
Carla Nunes Vieira Tavares
 
Comment la communication est-elle envisagée en didactique des langues ?
Rémy Méttetal
 
Qu’en est-il des besoins ?
Véronique Dagues

DEUXIÈME PARTIE

LE CECRL : PARADIGMES, POSTULATS ET DE QUELQUES COROLLAIRES 
POUR LA LANGUE ET LE SUJET
Apprendre les langues à cecrland et se  raconter des histoires
Yannick Lefranc
 
Engagement et approche actionnelle : Jean-Paul Sartre précurseur du CECRL ?
François Migeot

TROISIÈME PARTIE

LA PÉNÉTRATION DE L’ÉCONOMIE ET DU MARCHÉDANS L’ENSEIGNEMET 
ET LES SYSTÈMES ÉDUCATIFS
Le fondements socio-économiquesde l’approche par compétence
Nico Hirtt
 
La politique éducative de l’union européenne :entre savoir-faire, faire-savoir et se faire avoir…
Judith Migeot-Alvarado

Épilogue – vers une crise de l’humanisation

Une crise de l’humanisation
Jean-Pierre Lebrun

Références bibliographiques

Les auteurs

Author (s)
Patrick ANDERSON (edit. director)
François MIGEOT (edit. director)
The authors are coming from french universities or bresilian universities as professor, lecturer or assisant professor in sciences of languages, education or sociology. One contribution becomes from a psychiatrist, psychoanalyst.
Readership
Linguistics students BA and Master degree.
downloadable items