
- Summary
-
Since his assassination on the Ides of March in 44 BC, the image of Julius Caesar has undergone numerous metamorphoses and left its mark on the collective imagination. Through skilful propaganda, his myth was established in Antiquity, guaranteeing him a lasting reputation. Twenty centuries of evolution and appropriation have turned it into a archetype. This volume first traces the development of the figure of the Roman general over time, from Antiquity to the 1960s, before offering a panorama of his current images through thematic studies.
- Contents
-
Introduction
Claire Mercier, Fabien Bièvre-Perrin
I- César, de l’Antiquité aux années 1960
La réception de César durant l’Antiquité
Thomas Guard, Nicolas Ben Mustapha
Focus : Les monnaies de César (49-44)
Maxime Cambreling
La figure de Jules César dans la littérature médiévale
Bernard Ribémont
Focus : Les représentations de Jules César au Moyen Âge
Graziella Pastore
La réception de César à l’époque moderne
Rudy Chaulet
Focus : Jules César et les sculptures dans les tableaux néoclassiques : ostentation d’une absence
Anna Eleanor Signorini
Notes sur la réception de César de 1792 jusqu’aux années 1950
Fabien Bièvre-Perrin
Focus : « Le paquet de linge sale » de Gérôme
Emma Sutcliffe
Focus : Jules César… finalement, un gars sympa
Eugène Warmenbol
II- César aujourd’hui
« Le César du meilleur empereur a été décerné à César… Avé moi ! ». La représentation de César en chef de guerre dans la culture de masse contemporaine
Gaëlle Perrot
Jules César. Virilité, sexualité, séduction ?
Julien Olivier
Brutus, opposant de César, dans la culture populaire : « Malheur aux vaincus »
Thomas Guard
« César mon grand humour » dixit Cléopâtre, ou l’exploitation comique de César
Claire Mercier
III- César et les Gaulois : une vision croisée France/Belgique
Jules César vu du MuséoParc Alésia
Mathilde Le Piolot-Ville
« De tous les peuples de la Gaule, les Belges sont les plus braves » : les spécificités du regard porté par les Belges sur Jules César
François de Callataÿ
- Author (s)
-
Claire MERCIER (edit. director)Claire Mercier is a doctoral student in Roman History at the ISTA laboratory (UR 4011), a lecturer at BSB Dijon and IAE Besançon, and a company director (Dolia Studio).Fabien BIEVRE-PERRIN (edit. director)Fabien Bièvre-Perrin is a lecturer at the University of Lorraine, attached to the SAMA laboratory in Nancy (UR 1132), and editor-in-chief of the journal Frontières.This volume gathers researchers, doctoral students and professionals whose work on classical reception in mass culture
- Readership
-
This volume is aimed at academics, researchers and students interested in the reception of Antiquity in mass culture, as well as a wider public interested in Antiquity.
- downloadable items
- Reviews and press reviews
- Support (s)
-
Publié avec le concours de l’Institut des Sciences et Techniques de l’Antiquité (UFC – UR 4011), de la région Bourgogne Franche-Comté et de l’association Antiquipop.