
- Summary
-
The studies gathered in this volume propose to approach Euripides’ play through the prism of its characters, leaving in the background the well-developed theme of the comparison between the three Electra (Aeschylus, Sophocles, Euripides). Euripides’ novel renewal of the characters of the Argonian saga in his Electra makes it possible to question the Aristotelian idea that, in the composition of a tragedy, the setting up of the narrative scheme takes precedence over the choice of characters. In this play, it is the characters who change the situation, both in terms of the narrative and in terms of the new values they defend and embody.
- Contents
-
Avant-propos
Christine Mauduit, Rossella Saetta Cottone
Identités recomposées et personnages inédits
Le parcours féminin d’Électre ou les ruses de la mal-mariée
Chloé Drappier Sautereau
Le noble paysan : du « divin porcher » d’Homère au Laboureur de l’Électre d’Euripide
Julien Bocholier
Fra apparenza e realtà. Il Vecchio e la scena di riconoscimento nell’Elettra di Euripide
Mattia De Poli
Regards croisés sur Clytemnestre et Égisthe
Clitemestra nell’Elettra:la diffrazione del paradigma
Maria Serena Mirto
Clytemnestre comme la « nouvelle » Hélène : Euripide interprète de Gorgias (à propos de l’Électre)
Rossella Saetta Cottone
Clitemestra e le sue figlie: da Elettra a Ifigenia in Aulide
Valeria Ando
Un nouveau rôle pour Égisthe ?
Christine Mauduit
Agir ou ne pas agir ?
Chœur et choralité dans l’Électre d’Euripide
Pierre Voelke
Pylade dans l’Électred’Euripide : quelles fonctions dramatique et poétique pour un personnage silencieux ?
Marcus Garzon
Caractérisation et construction des personnages
Deux temporalités pour une même séquence mythique ? Les personnages et le temps dans l’Électre d’Euripide
Michel Fartzoff
Quand Oreste rencontre Électre : des personnages faits de mots et de gestes
Matteo Capponi
The Mind Style of Electra: Displacement, Negation, Death
Evert van Emde Boas
Présentation des contributeurs
- Author (s)
-
Christine MAUDUIT (ed.)Christine Maudit is a professor of Greek language and literature at the ENS in Paris and a specialist in ancient theatre.Rossella SAETTA COTTONE (ed.)Rossella Saetta Cottone is director of research at the CNRS. Her fields of research are ancient theatre, archaic thought and the history of philology.
- Readership
-
The book is intended for students, teachers and researchers interested in Greek tragedy, as well as for theatre professionals.
- downloadable items
- Support (s)
-
Ouvrage publié avec le concours de l’Institut des Sciences et Techniques de l’Antiquité (UFC – EA 4011), du Département des Sciences de l’Antiquité de l’ENS-PSL et du Centre Léon Robin (CNRS-Sorbonne Université), du laboratoire CRISES (Université Paul-Valéry Montpellier 3 – EA 4424), de l’IRCL (Université Paul-Valéry Montpellier 3 – UMR 5186).