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Political challenge, institutional crisis or public space’s disaffection, the idea of common seems more than ever at the heart of contemporary issues. By soliciting the work of philosophers, historians and linguists, this work aims to shed light on several aspects.
By choosing these three entries – the question of language, memory and education – this work offers many cross-sections capable of restoring its complexity, while outlining avenues for reflection.
- Contents
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Introduction : Perspectives communes
Julien Pasteur, Rose-Marie Volle
Mémoire des mots et transmission du savoir : une symbolisation toujours recommencée
Rose-Marie Volle
Hannah Arendt et les mots : la mémoire des expériences partagées
Carole Widmaier
Protagoras pédagogue : le logos au centre de la formation du citoyen libre
Laura Moscarelli
Mémoire et histoire : retour sur les régimes d’historicité de F. Hartog
Guy Labarre
La voix du mort. Politique révolutionnaire d’extermination des patois.
Maud Hagelstein
L’amour et la politique, ou la fabrique du commun.
Julien Pasteur
Les soviétismes dans la transmission de la mémoire des guerres du XXe siècle en Russie : le cas des manuels d’histoire et des musées scolaires.
Olga Konkka
D’une confusion entretenue…
Patrick Anderson
Du paradigme dialogique au paradigme sociotechnique : quelles conséquences pour l’éducation ?
Anne-Sophie Calinon, Samuel Chaîneau
Conclusion : Ce qui nous lie. Éducation et culture commune
Julien Pasteur, Rose-Marie Volle
- Author (s)
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Julien PASTEUR (edit. director)Julien Pasteur teaches Philosophy at the University of Besançon Franche-Comté, member of the Logiques de l’agir laboratory (UR 2274). His work focuses on the history of republicanism and French philosophy in the 19th century. He is the author of Les héritiers contrariés, essai sur le spirituel républicain au XIXe siècle, Paris, Les Belles Lettres, collection Essais.Rose-Marie VOLLE (edit. director)Rose-Marie Volle is a lecturer in Language Sciences at the Université Paul-Valéry, Montpellier 3, and a member of the DIPRALANG laboratory (UR 739). Her work focuses on current language policies and the place of artistic practices in language teaching/learning.
- Readership
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Academic audience
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- Support (s)
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Published with the support of laboratoire Logiques de l’agir (UR 2274) and Inspé of Franche-Comté