Browse By
Browse by subject
Pratiques & techniques
Editor: Martin Meyer
This series is intended to publish fundamental research, applied research, action research and synthesis works with a view to promoting the dissemination and transfer of results. The themes concerned by this collection may cover all the disciplines taught as well as any approach likely to interest the practitioner. The books in the "Practices and Techniques" collection are intended for teachers, professionals and, more broadly, any reader motivated by the problems developed and the application of research.
-
Histoires de vecteurs et de produit scalaire
Anne BOYÉ – Mélanie BERTHELOT-LEPAGE – 2023
A look at history can give meaning to the teaching of geometry in secondary schools. This book aims to answer the following questions: where do vectors come from and why were they invented? The scalar product, why and how?
20.00 € -
Penser le monde d’après
Bruno LAFFORT (edit. director) – 2023
This book, written by sociology students directed by B. Laffort, shows French citizens who are still interested in "public affairs" in other forms. Committed, they are making a bet: the exemplary nature of their practices will shape the 'world after'.
12.00 € -
Un cours d'algèbre constructive
Ray MINES – Fred RICHMAN – Wim RUITENBURG Auteur – Henri LOMBARDI (transl. by) – Stefan NEUWIRTH (with the coll. of) – 2020
This book is the French translation of the classic A Course in Constructive Algebra (1988). It presents the basic notions of modern algebra from a constructive point of view.
20.00 € -
Des mots et des maths
Danielle RUELLAND-ROGER – 2019
The book presents an analysis of work that provokes, in teachers, surprises and affects, invites to professional controversies that build new resources to think and face trade problems.
12.00 € -
Citoyenneté et éducation par la société
Guy LABARRE (ed.) – 2019
This book, result of a collective reflection held during a symposium organized in Besançon in 2016, explores the role played by the society in the relationship between citizenship and education.
24.00 € -
Parcours dans le texte littéraire
Judith ALVARADO-MIGEOT – Andrée CHAUVIN-VILENO – Agnès MARCELLI-RATTE (edit. coord.) – 2018
Ce volume reprend les Journées d’études internationales (CLA-UFC, 2015) sur Le texte littéraire, de la création à la didactique (Autour des travaux de François Migeot). Le texte comme espace de création, objet d’analyse, objet de traduction et espace didactique.
22.00 € -
L’éducation à la citoyenneté
Julien PASTEUR – Carole WIDMAIER (edit. director) – 2018
Toute idée du citoyen implique l'élaboration de visions théoriques et de moyens pratiques pour une éducation à la citoyenneté. A quelles conditions l'éducation est-elle capable d'assurer dans la durée la cohésion sociale ou la liberté politique ?
22.00 € -
Les inégalités d’accès aux savoirs se construisent aussi en EPS…
Fabienne BRIERE-GUENOUN – Sigolène COUCHOT-SCHIEX – Marie-Paule POGGI – Ingrid VERSCHEURE (edit. director) – 2018
Cet ouvrage s’attache à comprendre les modalités et les processus en jeu dans la construction des inégalités d’accès aux savoirs en EPS. Trois échelles temporelles sont explorées : la classe, les choix curriculaires et la formation des enseignants.
32.00 € -
Epistémologie & didactique
Manuel BÄCHTOLD – Viviane DURAND-GUERRIER – Valérie MUNIER (edit. coord.) – 2018
Cet ouvrage explore le rôle de l’épistémologie en didactique des sciences expérimentales et des mathématiques. Il offre une vue d’ensemble sur cette question et une série d’études de cas portant sur des contenus et des niveaux d’enseignement variés.
26.00 € -
Les probabilités et la statistique au lycée
Laurent VIVIER (edit. director) – 2017
Cet ouvrage permet de comprendre en profondeur les enjeux de l’enseignement des probabilités et de la statistique, en s’appuyant sur les mathématiques, la didactique et l’histoire. Il constitue surtout une aide pour la formation des enseignants.
19.00 €